Jumaat, 28 Februari 2014

B6D1E1 : Kepentingan Unit Piawai Dalam Kehidupan Seharian (T1)

Assalammualaikum.

Banyak masalah yang mungkin timbul sekiranya unit piawai tidak digunakan. Sebagai contohnya di beberapa buah negara, rakyat mereka menyukat barang dengan menggunakan tahil dan kati. Manakala bagi negara lain pula, ada yang menggunakan paun dan auns. Sudah tentu ini akan mengelirukan. Lebih-lebih lagi jika berlaku pertukaran maklumat antara 2 negara tersebut.
Kepentingan Unit Piawai Dalam Kehidupan Seharian
Berat sebenar satu kilogram sesuatu bahan adalah dirujuk pada prototaip kilogram antarabangsa di atas

Maka bagi menyelesaikan masalah tersebut, unit piawai atau pun juga dikenali sebagai Unit S.I diperkenallkan pada tahun 1960. Penggunaan unit ukuran yang sama ini juga memudahkan saintis untuk berkomunikasi di peringkat antarabangsa. 


Kepentingan Unit Piawai
1) Memahami dan menyeragamkan unit yang berbeza bagi kuantiti fizikal yang digunakan di negara berbeza
2) Lebih mudah membuat perbandingan bagi perkara yang melibatkan pengukuran
3) Memperbaiki komunikasi
4) Memahami kajian dan eksperimen saintifik di negara lain
5) Memudahkan perkongsian maklumat dan pemindahan ilmu dan teknologi


Masalah Yang Mungkin Timbul Sekiranya Unit Piawai Tidak Digunakan


Situasi 1
Ramli diminta oleh cikgunya untuk membuat ukuran padang sekolah dengan menggunakan unit ukuran kaki. Pada keesokan hari, Stephanie pula disuruh oleh cikgunya untuk mengukur padang yang sama juga dengan menggunakan unit ukuran kaki. Stephanie dan Ramli mendapat ukuran yang berbeza. Ini kerana saiz badan Stephanie lebih kecil berbanding Ramli dengan langkah yang lebih besar.

Situasi 2
Mak Timah menyuruh anaknya, Khadijah untuk membeli kain langsir sepanjang 3 depa. Tibanya di kedai, Khadijah membeli kain langsir tersebut seperti yang disuruh ibunya. Bila kembali ke rumah, didapati kain yang dibeli tersebut tidak mencukupi untuk digunakan sebagai langsir disebabkan ukurannya yang lebih pendek. 

Situasi 3
Pak Samad mahu menjual padinya kepada Pak Ali. Walaubagaimanapun, ukuran yang diberikan kepada Pak Ali adalah menggunakan unit guni. Persetujuan dicapai dengan Pak Samad akan menyerahkan 3 guni beras untuk ditukarkan dengan 2 ekor kambing Pak Ali. Pada hari yang dijanjikan, Pak Ali tidak mahu meneruskan urusniaga kerana mendapati guni beras yang digunakan oleh Pak Samad jauh lebih kecil daripada yang dibayangkan olehnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Birth

PitaPata Cat tickers